دیپلم گردشگری رایانه با کد 6220 یکی از بهترین انتخاب هایی است که علاقندان به دریافت دیپلم کاردانش می توانند در گروه مهارت های فنی و حرفه ای داشته باشند. در کل همانطور که همیشه بیان شده و خواهیم کرد، اصلی ترین کاری که باید برای گرفتن دیپلم کاردانش کرد تکمیل کردن مهارت است، این بدان معناست که دانش آموز باید به هر صورت که شده گواهینامه مهارت های تعریف شده برای این کد دیپلم را دریافت کند.

دیپلم گردشگری در مجموعه هشتم شامل 4 مهارت می باشد که عناوین آنها به شرح ذیل است:

راهنمای عمومی گردشگری
راهنمای محلی
راهنمای موزه
راهنمای طبیعت گردی (اکوتوریسم)

دیپلم گردشگری در مجموعه نهم شامل 6 مهارت می باشد که عناوین آنها به شرح ذیل است:

راهنمای عمومی گردشگری
راهنمای محلی
راهنمای موزه
راهنمای طبیعت گردی (اکوتوریسم)
راهنمای فرهنگی
راهنمای سلامت

نکته: برای تکمیل فرایند دریافت دیپلم باید گواهینامه همه موارد فوق دریافت گردد. لذا ناقص بودن آنها با نداشتن کل آنها فرقی ندارد.
متولی این استاندارد

متولی ارائه این استانداردها سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد و این استانداردها، تغییرات و بروزرسانی، ثبت نام و تعیین تاریخ آزمون و صدور گواهینامه از سوی این سازمان صورت می گیرد.
نحوه ثبت نام دیپلم گردشگری

به دو روش می توان برای دریافت گواهینامه مهارت رشته گردشگری اقدم کرد:

ثبت نام از طریق مراجعه به آموزشگاه هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.
ثبت نام به صورت ادواری، این روش دارای محدودیت هایی است که در ادامه خدمتتان عرض خواهیم کرد. نکته بسیار مهم اینکه علیرقم دیپلم گرافیک رایانه در دیپلم گردشگری شما نمیتوانید مستقیماً در آزمون های ادواری ثبت نام کنید زیرا تنها کسانی می توانند ثبت نام کنند که 2 بار آزمون تئوری را مردود شدند.

تفاوت ثبت نام ادواری و آموزشگاهی در دیپلم گردشگری

در ثبت نام آموزشگاهی، کلیه امور جاری تا رسیدن به نتیجه نهایی توسط آموزشگاه پیگیری خواهد شد و دانش آموز در زمان های مناسب اطلاع رسانی و هدایت خواهد شد، اما در ثبت نام ادواری خود متقاضی (فراگیر یا داوطلب) باید به تاریخ ها و زمانبندی توجه کند و مسئولیت کل فرایند به عهده خودش است و سامانه حاکم بر کنترل این فرایند هیچ اطلاع رسانی نخواهد کرد.
هزینه ثبت نام در آموزشگاه بیشتر از ثبت نام ادواری است.

هزینه ثبت نام دیپلم گردشگری

هزینه ثبت نام آموزشگاهی حدود 1/960/000 تومان بابت کلاس های آموزشی و 140/000 تومان بابت هزینه آزمون ها که جمعاً 2/100/000 تومان می شود توسط دانش آموز به آموزشگاه پرداخت می شود، البته بعضی از موسسات هستند که به عناوین مختلف تخفیف می دهند و شهریه را اقساط دریافت می کنند. لازم به توضیح است که مجتمع آموزشی سپنتا مهر برای پرداخت نقدی 10 درصد تخفیف خواهد داد و دانش آموز می تواند با پرداخت نقدی با تخفیف 10 درصدی ثبت نام کنند یا به صورت اقساطی مبلغ کل شهریه را در 10 قسط 200/000 تومانی پرداخت کنند.

در ثبت نام ادواری داوطلب تنها هزینه آزمون را پرداخت می کند.
مدت دوره آموزشی دیپلم گردشگری

مدت دوره آموزشی به طور معمول 9 ماه است، که زمان شروع آن بستگی به زمانبدی آموزشگاه دارد و هر زمان آموزشگاه اطلاعات دانش آموزان را در پورتال وارد نماید کار شروع می شود و بر اساس زمان استاندارد آموزش و نوع آموزش (عمومی/ خصوصی/ نیمه خصوصی) زمان آزمون ها تعیین می گردد.
شرایط آزمون

یکی از بدترین قسمت های کار همینجاست، در سیستم نمره دادن فنی و حرفه ای که من ازش بیزار هستم روالی است که برایتان بازگو می کنم، در این روش شما برای هر مهارت یک آزمون تئوری و یک آزمون عملی دارید، ابتدا آزمون تئوری را می دهید، اگر قبول شدید (بالای 50 از 100 نمره) می توانید آزمون عملی بدهید و اگر قبول شدید (بالای 70 از 100 نمره) گواهینامه آن مهارت را میگیرید، ولی اگر آزمون تئوری را قبول نشدید باید دوباره آزمون ئیوری بدهید و اگر قبول نشدید دوباره باید ثبت نام کنید و شهریه بدهید یا اینکه به سمت آزمون ادواری هدایت شوید.

اما اگر آزمون تئوری را قبول شدید و عملی را قبول نشدید مجدد آزمون عملی و اگر قبول نشدید قبولی آزمون تئوری شما نیز باطل شده و دوباره باید ثبت نام کنید و شهریه بدهید یا اینکه به سمت آزمون ادواری هدایت شوید.
مجموعه استانداردهای آموزش و پرورش

یکی از مشکلاتی که امروزه برای دریافت دیپلم به چشم می خورد مجموعه نهم است، مخصوصاً جدیداً که تعداد متقاضیان دیپلم کاردانش از دانش آموزان نظام جدید هستند، حالا اصلا مجموعه نهم چیه!

خوب دیپلم شاخه کاردانش و دیپلم های دیگر نظیر فنی و حرفه ای و نظری توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می گردند و آموزش و پرورش تقریبا با هماهنگی سازمان های متولی مهارت مانند فنی و حرفه ای و ارشاد اقدام به بازبینی محتوای آموزشی می کند که در این امر مثل همیشه به بدترین شکل ممکن عمل می کند و اصلا شرایط کمی و کیفی خوبی برای دانش آموزان رقم نمی خورد و آسیب می بینند.

در حال حاضر مجموعه هشتم و نهم در حال اجرا هستند که چند وقتی هست که سعی دارند مجموعه هشتم را کنار بگذارند ولی موفق نشدند و قعلا کسانی که سابقه تحصیلی آنها حداقل شامل چند واحد دبیرستان هست می شود. افرادی که می خواهند دیپلم گردشگری بگیرند باید به مجموعه هشتم و نهم دقت کنند.

جهت دریافت مشاوره می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید