دیپلم گرافیک رایانه با کد 99011 یکی از بهترین انتخاب هایی است که علاقمندان به دریافت دیپلم کاردانش می توانند داشته باشند. در کل همانطور که همیشه بیان شده و خواهیم کرد، اصلی ترین کاری که باید برای گرفتن دیپلم کاردانش کرد تکمیل کردن مهارت است. این بدان معناست که دانش آموز باید به هر صورت که شده گواهینامه مهارت های تعریف شده برای این کد دیپلم را دریافت کند.

دیپلم گرافیک رایانه شامل 5 مهارت می باشد که عناوین آنها به شرح ذیل است:

  • کاربر رایانه
  • تایپ رایانه
  • گرافیک رایانه
  • گرافیک رنگی
  • گرافیک سیاه و سفید

نکته: برای تکمیل فرایند دریافت دیپلم باید گواهینامه همه موارد فوق دریافت گردد. لذا ناقص بودن آنها با نداشتن کل آنها فرقی ندارد.
متولی این استاندارد

متولی ارائه این استانداردها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. این استانداردها، تغییرات و بروزرسانی، ثبت نام و تعیین تاریخ آزمون و صدور گواهینامه از سوی این سازمان صورت می گیرد.
نحوه ثبت نام دیپلم گرافیک رایانه

به دو روش می توان برای دریافت گواهینامه مهارت رشته گرافیک رایانه اقدم کرد:

ثبت نام از طریق مراجعه به آموزشگاه هایی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.
ثبت نام به صورت ادواری، این روش دارای محدودیت هایی است که در ادامه خدمتتان عرض خواهیم کرد.

تفاوت ثبت نام ادواری و آموزشگاهی در دیپلم گرافیک رایانه

در ثبت نام آموزشگاهی شما می توانید تا 4 نمره از 20 نمره ای که باید دریافت کنید. عموماً همه موسسات این 4 نمره را به تمامی دانش آموزان می دهند که آمار قبولی بالاتر باشد و دانش آموزان نتیجه بهتری دریافت کنند. در ثبت نام ادواری هیچ خبری از آن 4 نمره نیست و عموما افرادی که خیلی خوب مطالب درسی را مطالعه نکرده اند و آموزش آنها کامل نیست نمی توانند در آزمون های اداری نتیجه مطلوب دریافت کنند.
در ثبت نام آموزشگاهی، کلیه امور جاری تا رسیدن به نتیجه نهایی توسط آموزشگاه پیگیری خواهد شد و دانش آموز در زمان های مناسب اطلاع رسانی و هدایت خواهد شد، اما در ثبت نام ادواری خود متقاضی (فراگیر یا داوطلب) باید به تاریخ ها و زمانبندی توجه کند و مسئولیت کل فرایند به عهده خودش است و سامانه حاکم بر کنترل این فرایند هیچ اطلاع رسانی نخواهد کرد.
هزینه ثبت نام در آموزشگاه بیشتر از ثبت نام ادواری است.

هزینه ثبت نام دیپلم گرافیک رایانه

در ثبت نام آموزشگاهی حدود 3/640/000 تومان بابت کلاس های آموزشی و 364/000 تومان بابت هزینه آزمون که جمعاً 4/000/000 تومان می شود توسط دانش آموز به آموزشگاه پرداخت می شود، البته بعضی از موسسات هستند که به عناوین مختلف تخفیف می دهند و شهریه را اقساط دریافت می کنند. لازم به توضیح است که مجتمع آموزشی سپنتا مهر برای پرداخت نقدی 10 درصد تخفیف خواهد داد و دانش آموز می تواند با پرداخت نقدی 3/800/000 تومان ثبت نام کنند یا به صورت اقساطی مبلغ کل شهریه را در 10 قسط 380/000 تومانی پرداخت کنند.

در ثبت نام ادواری داوطلب تنها هزینه آزمون را پرداخت می کند.
مدت دوره آموزشی دیپلم گرافیک رایانه

مدت دوره آموزشی به طور معمول 9 ماه است، که در دو ترم در یک سال برگزار می شود. ترم اول از مهر ماه شروع می شود و تا خرداد ماه، ترم دوم نیز از اول دی ماه شروع می شود و تا آخر شهریور به طول می انجامد. البته ممکن است وزارت ارشاد بر اساس تغییرات آیین نامه ای که همیشه هست این ترم ها را به یک ترم نیز تقلیل دهد.

طبق همین روال آزمون های ادواری نیز ثبت نام خواهد کرد. آزمون های ادواری و آموزشگاهی همزمان برگزار می گردد.
شرایط آزمون

یکی از ویژگی های خوب دیپلم گرافیک رایانه ارشاد نسبت به دیپلم های دیگر الخصوص فنی و حرفه ای در نحوه برگزاری آزمون ها و روال محاسبه معدل و نمره قبولی است.

در این سیستم نمره کل هر مهارت از 20 محاسبه می شود. هر مهارت دو آزمون دارد، یکی تئوری و دیگری عملی، آزمون تئوری سوالات چهار گزینه ای است. آزمون عملی سوالاتی مختصری هست که باید به صورت عملی به آنها پاسخ دهید یا که برخی مهارت ها با کامپیوتر و برخی مهارت ها روی کاغد ترسیم می شوند.

قبولی نهایی زمانی حاصل می شود که در هر دو مرحله قبولی کسب کنید، یعنی هم تئوری قبول شوید هم عملی و در صورتی که هر کدام را مردود شوید دریافت گواهینامه شامل حال شما نخواهد شد. اما نکته جالب و مهم این است که وقتی در یکی از این مراحل یعنی تئوری و عملی قبول شدید دیگه تمام است و قبول نشدن در مرحله دیگر به هر تعدادی که باشد تاثیری رو قبولی شما ندارد. در سیستم آزمون فنی و حرفه ای این مساله بسیار حساس است و کار دانش آموزان را بسیار سخت می کند.

در مورد سیستم آزمون فنی و حرفه ای در مطلب دیگری به طور کامل توضیح خواهیم داد.
مجموعه استانداردهای آموزش و پرورش

یکی از مشکلاتی که امروزه برای دریافت دیپلم به چشم می خورد مجموعه نهم است، مخصوصاً جدیداً که تعداد متقاضیان دیپلم کاردانش از دانش آموزان نظام جدید هستند، حالا اصلا مجموعه نهم چیه!

خوب دیپلم شاخه کاردانش و دیپلم های دیگر نظیر فنی و حرفه ای و نظری توسط وزارت آموزش و پرورش صادر می گردند و آموزش و پرورش تقریبا با هماهنگی سازمان های متولی مهارت مانند فنی و حرفه ای و ارشاد اقدام به بازبینی محتوای آموزشی می کند که در این امر مثل همیشه به بدترین شکل ممکن عمل می کند و اصلا شرایط کمی و کیفی خوبی برای دانش آموزان رقم نمی خورد و آسیب می بینند.

در حال حاضر مجموعه هشتم و نهم در حال اجرا هستند که چند وقتی هست که سعی دارند مجموعه هشتم را کنار بگذارند ولی موفق نشدند و قعلا کسانی که سابقه تحصیلی آنها حداقل شامل چند واحد دبیرستان هست می شود. یکی از نکات مهم مرتبط با دیپلم گرافیک رایانه همین مجموعه هشتم و نهم است که برای این استاندارد یکسان است و با خیال راحت می توانید از این رشته استفاده کنید.